Isnin, Februari 21, 2011

Manuskrip Buku Pertama

Pada bulan November tahun lalu, saya menulis entri ini : Due Date November 2010. Selepas beberapa kali penangguhan, penantian sudah sampai ke penghujungnya.

Alhamdulillah.

Akhirnya, penulis blog ini berjaya menyelesaikan hutang manuskrip buku pertama beliau. Sekitar jam 8 malam (semalam), penulis mengirimkan pesanan ringkas kepada seorang sahabat. Penulis memohon sahabatnya memberikan kata-kata perangsang supaya penulis terdorong menyelesaikan hutang manuskrip ini.

Sahabat penulis membalas pesanan ringkas itu dengan arahan seperti berikut : "Tulis di atas kertas 'Tempat larangan sehingga jam 1 pagi!' dan letakkannya di atas katil awak."

Penulis akur pada arahan itu dan menulis ayat itu pada sehelai kertas. Kemudian, penulis meletakannya di atas katil, tempat penulis berehat dan berbaring setiap malam. Penulis juga merakamkan fotonya sebagai bukti dan tujuan kenangan.


"Tulis di atas kertas 'Tempat larangan sehingga jam 1 pagi!' dan letakkannya di atas katil awak."

Alhamdulillah, urusan penulis dipermudahkan malam semalam dan semuanya selesai menjelang jam 12 tengah malam.

Esok, penulis akan mengirimkan manuskrip penuh kepada editor. Hari ini, penulis masih memperbaiki manuskrip dan menggabungkannya dengan hasil penulisan penulis bersama. Benar, buku ini merupakan buku tulisan bersama.

Semoga urusan kami dipermudahkan sentiasa.

Nota : Penulis akan berkongsi pengalaman sebalik tabir manuskrip ini dalam entri seterusnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan