Selasa, September 28, 2010

Bengkel Menulis Buku Cerita Kanak-Kanak 5 & 6 Tahun

Pada 26.09.2010 yang lalu, satu Bengkel Menulis Buku Cerita Kanak-Kanak 5 & 6 Tahun. Bengkel percuma ini dikendalikan oleh Presiden PTS, Puan Ainon Mohd. Dalam bengkel ini, tumpuan diberikan kepada penulisan cerita pari-pari (fairy tales).


Pada usia 5- 6 tahun, kanak-kanak mempunyai banyak kekeliruan dalam hidupnya. Cerita pari-pari berperanan sebagai alat untuk mencerahkan kekeliruan kanak-kanak. Ia mempunyai fungsi sebagai terapi jiwa. Kehadiran cerita-cerita 'happy-ending' ini membantu kanak-kanak membesar dengan jiwa yang sihat.

Justeru itu, cerita-cerita ini perlu ditulis dengan gaya yang betul. Tujuannya ialah supaya cerita-cerita ini mudah dibacakan kepada kanak-kanak. Cerita pari-pari diceritakan oleh ibu bapa kepada kanak-kanak, bukan dibaca sendiri oleh kanak-kanak.

Berikut ialah poin penting ciri-ciri cerita pari-pari (fairytale) yang dikongsikan oleh Puan Sifu :

1. Untuk kanak-kanak berumur 5-6 tahun : Cerita pari-pari adalah untuk kanak-kanak berusia 5-6 tahun. Ada waktunya, ibu bapa membacakan cerita ini kepada kanak-kanak yang berusia lebih muda. Oleh itu, ayat yang digunakan mesti sedap dibacakan. Kerana dramatisnya ayat-ayat tersebut, kanak-kanak mahu cerita itu diulang lagi. Cerita rakyat, cerita penglipur lara sedia ada, tidak ditulis untuk kanak-kanak tetapi ditulis untuk orang dewasa.

2. Ada ciri 'enchantment' : Oleh kerana cerita pari-pari ini bersifat memukau dan memikat, kanak-kanak akan meminta ibu bapanya mengulang baca cerita itu berulang kali. Kanak-kanak terpegun mendengar cerita-cerita yang dibacakan kepada mereka. Apabila menulis cerita pari-pari, gunakan objek, perkara yang dapat mereka fahami dan bayangkan. Jika tidak, mereka tidak akan terpikat dan cerita itu nyata tiada faktor 'enchantment'.

3. Sastera kanak-kanak memberi makna kepada kanak-kanak. Ia memenuhi keperluan 'personal meaning' dan 'moral meaning'. Cerita-cerita ini ditulis untuk menghiburkan jiwa, secara tidak langsung menerap nilai moral yang penting kepada kanak-kanak.

4. Watak hero yang digunakan ialah kanak-kanak dan bermula pada usia kanak-kanak. Watak boleh membesar sepanjang jalan cerita.

5. Cerita pari-pari juga pendek, tidak mempunyai banyak watak, mempunyai elemen magis. Watak yang baik kekal baik hingga ke akhir cerita, begitu juga watak jahat.

Ayat yang digunakan dalam cerita pari-pari ialah ayat dramatis. Ayat dramatis ialah ayat yang boleh dilakonkan dengan mimik muka, suara dan tangan. Dalam menulis cerita pari-pari, penulis perlu menjaga jeda nafas (sendi, koma dan noktah).


Filem di atas ini mempunyai faktor 'enchanted', dramatis dan dramatik!

Lapangan cerita pari-pari (fairy tale) memberi ruang kepada para pendidik untuk menyalurkan nilai moral kepada kanak-kanak. Para pendidik dapat bergabung dengan penulis untuk menerangkan bahawa dalam hidup ini, harapan itu wujud.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan