Rabu, November 24, 2010

Fungsi Sastera Masa Kini

Salah satu perkara yang sentiasa berada dalam ingatan adalah perihal fungsi sastera untuk membangunkan realiti baru (konstruktif) dan tidak lagi merakamkan realiti.

Kebanyakan novel-novel yang terbit berpuluh tahun lalu, melibatkan cara menulis dengan merakamkan realiti kehidupan. Isu-isu perceraian, bercinta tanpa restu ibu bapa, pergaduhan, sakit jiwa dan bermacam lagi dirakamkan kembali dalam bentuk tulisan berpuluh-puluh bab.

Kesan kepada pembaca tidak terlihat pada ketika itu. Ia dapat dilihat dalam tempoh berpuluh-puluh tahun ke hadapan. Minda manusia penuh dan tepu dengan episod-episod duka yang mereka hadamkan berpuluh tahun lalu.

Peranan Penulis dan Sasterawan

Apabila kita menulis dan mengangkat penulisan sebagai satu medium berdakwah, ibadah dan kerja, wajarlah kita memikirkan isu-isu yang mahu kita angkat dalam penulisan kita.

Penulis mempunyai peranan besar untuk membangunkan realiti baru, mencipta harapan untuk melahirkan masyarakat yang lebih sihat, berpuluh-puluh tahun ke hadapan kelak.

Penulis kini boleh merencanakan isu-isu yang membangkitkan rahsia bahagia dan gembira yang sebenar dalam kehidupan. Kerana cinta merupakan satu elemen indah yang suci, cerita cinta seharusnya diangkat dan digarap indah serta manis selayaknya. Tiada lagi kisah cinta duka dan tidak patuh syariah.




Teknik Surah Yusuf

Teknik ini merupakan mazhab rasmi syarikat PTS. PTS merupakan salah satu penerbit yang aktif menerbitkan judul demi judul untuk mengisi ruang sastera yang membangunkan realiti baru. Penulis-penulis yang menulis fiksyen di bawah label PTS, menggunakan teknik ini dalam penulisan mereka.

Lanjut berkenaan teknik ini, boleh dibaca melalui blog Pengerusi Kumpulan Syarikat-Syarikat PTS sendiri, Puan Ainon Mohd. Klik di sini : http://sasteraislami.blogspot.com/

Entri seterusnya akan menerangkan serba sedikit faktor keindahan yang terkandung dalam Surah Yusuf yang diberi penekanan berulang kali dalam setiap bengkel berkaitan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan