Selasa, November 23, 2010

Pasaran Novel Fantasi Malaysia


Tuan Ramlee Awang Murshid (RAM) menerajui pasaran novel fantasi di Malaysia. Kewujudan peminat dan pembaca setia novel-novel tulisan Tuan Ramlee Awang Murshid menunjukkan bahawa ada pasaran dalam genre ini.

Disebabkan beliau kini merupakan big boy dalam genre ini, penulis baru yang mahu masuk bidang novel fantasi perlu terlebih dahulu mengenali ciri-ciri yang ada pada novel-novel beliau. Ciri - ciri yang berulang-ulang dan kekal dalam kebanyakan novelnya mungkin menjadi faktor kesukaan para pembaca.

Mengikut teori familiariti, kita cenderung untuk membeli produk yang sama dan membeli dari tempat yang sama kerana kita mahu mengelakkan risiko tersalah membuat keputusan. Apabila kita mengikut ciri-ciri novel RAM, kita menghasilkan buku-buku yang familiar dan tidak kontra langsung kepada novel-novel itu. Penulis baru boleh cuba menghidangkan sesuatu yang familiar (ciri-ciri yang hampir serupa) kepada peminat-peminat.

Jika penulis baru berjaya menggunakan kembali ciri-ciri tersebut, dan mengaplikasikannya dalam novel-novel sendiri, dapatlah penulis tersebut sama-sama menjual novel fantasi kepada pasaran peminat RAM.

Setelah nama penulis itu berjaya mendapat tempat dalam hati pembaca, barulah penulis cuba menyenaraikan ciri-ciri khusus yang membezakan hasil karya sendiri dengan karya novel fantasi yang lain. Untuk terus kekal sebagai player dalam genre ini pula, penulis perlu sentiasa membezakan karyanya dengan karya yang lain.

Strategi masuk pasaran dan strategi berlumba-lumba dalam pasaran nyata berbeza.

Kemas kini :

Ciri-ciri tersebut mesti familiar kepada pembaca tetapi tidak serupa sepenuhnya seperti ciri-ciri yang digunakan oleh penulis big boy. Tujuannya adalah untuk memberi sesuatu yang baru kepada pembaca dari penulis berbeza tetapi tidak lari jauh dari ciri-ciri kesukaan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan