Isnin, November 22, 2010

Ciri-Ciri Watak Hero dalam Fiksyen Fantasi/Superhero

Ketika berlangsungnya Kursus Teori dan Teknik Menulis Novel Kembara dan Misteri Berdasarkan Kisah Nabi Musa pada bulan lalu, beberapa perkara penting dibincangkan dalam kursus itu.

Bagi penulis yang berminat menulis fiksyen fantasi, kembara, siri superhero dan lain-lain, penulis boleh membaca dan mengkaji kisah Nabi Musa bagi mendapatkan idea perjalanan cerita, plot, watak-watak dan misteri di dalam kisah itu.

Antara ciri-ciri yang sempat saya catit di dalam nota termasuklah ciri-ciri watak seorang hero. Saya pulang dengan idea bahawa watak hero perlu mempunyai ciri-ciri seperti berikut :

1. Seorang yang menuntut ilmu. Watak kita mungkin seorang yang masih belajar dan mahu belajar.

2. Seorang yang penyabar.

3. Hero kita mempunyai kuasa tertentu.

4. Hero kita mempunyai watak pembantu.

5. Hero kita mengembara. Justeru itu, adalah bagus jika sebuah novel fiksyen mempuyai peta tersendiri yang menerangkan pengembaraan watak hero.

6. Hero kita berkahwin dan membina keluarga.

7. Ada elemen mimpi.

Mengambil contoh fiksyen fantasi Harry Potter, kebanyakan ciri-ciri di atas ada pada watak Harry Potter. Apabila watak mengembara, imaginasi pembaca turut ikut mengembara. Kepuasan pada pembaca adalah salah satu kejayaan bagi pihak penulis.



Apabila pembaca berasa puas, mereka juga bertambah yakin dan suka pada hasil tulisan kita. Akhirnya diharapkan mereka menjadi pembaca setia karya kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan