Isnin, November 29, 2010

Ciri-Ciri Novel Fantasi

Puan Ainon Mohd melalui laman sesawang UNIKA, sudah menulis sebab musabab novel-novel fantasi tidak laku. Untuk membaca entri penuh berkaitan hal ini, mohon klik pada pautan ini : http://universitipts.com/index.php/site/comments/tip_survival_penulis_ciri-ciri_novel_fantasi_yang_tidak_laku_dalam_pas/

Ciri-Ciri Novel Fantasi Yang Laku

Kontradiksi kepada ciri-ciri ini adalah seperti berikut :

(i) Novel itu tebal. Novel fantasi Harry Potter adalah novel yang tebal. Penulisnya mengambil masa dan fokus kepada penceritaan dan plot cerita. Plot yang tersusun kemas dan panjang menjadikan ia sedap dibaca dan puas dibaca. Apabila menulis novel fantasi, kita mesti menghasilkan novel yang tebal supaya pembaca berasa seronok.


(ii) Menggunakan teori familiariti dan sejarah untuk menyuntik minat pembaca ketika membaca. Cerita-cerita sejarah yang familiar kepada masyarakat negara ini, ditambah pula dengan penggunaan teknik berfikir kreatif, boleh menghasilkan sesuatu yang familiar dan difahami pembaca.

Paling penting, apa yang ditulis dalam novel, mempunyai interteks kepada fikiran pembaca. Barulah bercambah minat pembaca untuk mengikuti karya kita yang seterusnya. Cerita yang terlalu futuristik, boleh digunakan apabila nama penulis sudah benar-benar kukuh dan punya peminat tersendiri.

(iii) Gunakan nama yang mudah disebut, mudah diingati, mudah dieja kembali. Pembaca yang teruja dengan jalan cerita novel fantasi tertentu, teruja mahu berkongsi cerita novel itu kepada orang lain. Jika nama watak, judul dan latar kawasan novel itu susah untuk disebutkan, bagaimana pula pembaca mahu menyebarkan kewujudan novel kita?

Apabila menulis, penulis mesti berfikir dari sudut bisnes. Zaman ini adalah zaman penulis hidup dengan menggunakan royalti sepenuhnya. Hanya dengan berfikir dari sudut bisnes, kita dapat mengetepikan mitos yang kita guna pakai sebelum ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan